Izdavanje stana nije nimalo lak zadatak, naročito ukoliko ste “novi” u tome. Postoje radnje koje morate samostalno preduzeti kako biste bili uspešan rentijer, jer stan pre svega treba biti prezentovan u najboljem mogućem svetlu. Čak i profesionalci kakvi su licencirani agenti za nekretnine u nekim slučajevima (kada je vlasnik nedovoljno zainteresovan) ne mogu činiti čuda.
Sledi nekoliko saveta koje ne biste trebali da ignorišete ukoliko želite da se bavite izdavanjem stana.
Priprema stana za izdavanje
Prvi utisci su zaista sve! Zato se uverite da je vaša nekretnina za iznajmljivanje spremna da je vaš budući zakupac preuzme na korišćenje.
- Nakon što je prethodni zakupac poneo svoje lične stvari iz stana, postarajte se da je izneto svo smeće.
- Proverite sve vodovodne instalacije (vodokotlić, slavine i cevi). Uverite se da nema curenja, da vodovod ima odgovarajući pritisak.
- Proverite sve uređaje da biste bili sigurni da rade ispravno. Pokrenite mašinu za pranje veša i sudova kroz ceo ciklus uz korišćenje sredstva za dezinfekciju i uklanjanje kamenca. Izvršite dezinfekciju klima uređaja.
- Promenite brave i kvake. Obratite pažnju na sve ručice i šarke i po potrebi zazegnite.
- Proverite sve prozore, zavese, garnišne i roletne. Oni treba da budu čisti i da ispravno funkcionišu.
- Proverite sve zidove, plafone i lajsne. Boja i/ili tapeta treba da obezbede odgovarajuću pokrivenost, bez rupa, pukotina, eksera ili drugih oštećenja.
- Proverite sve tepihe, prostirke, podove. Trebalo bi da su čisti i u dobrom stanju.
- Temeljno očistite toalet, kadu, tuš, lavabo, ogledala i ormariće. Proverite držače i ostalu galanteriju da biste bili sigurni da su čisti. Stavite novu rolnu toalet papira. Zamenite dasku na WC šolji ukoliko je potrebno.
- Proverite sve police, ormare i ostave. Treba da budu ispražnjeni i prebrisani.
- Proverite da li rasveta ispravno radi i po potrebi zamenite sijalice.
- Proverite terase, balkone i hodnike. Trebalo bi da budu čisti, a ograde mora da budu bezbedne.
- Proverite grejanje da biste bili sigurni da radi ispravno.
- Izvršite završni pregled izgleda i čistoće celokupne nekretnine. Obilazite stan svakih nekoliko dana kako biste se uverili da nema uzurpacije.
Izbegavanje potencijalnih problema nakon iseljenja stanara
Kako se istek perioda zakupa bliži, treba se na vreme pripremiti za sledećeg zakupca. Koristite ove zgodne savete tako da ništa ne bude prepušteno slučaju.
- Znajte tačno kada se stanar iseljava.
- Ne prihvatajte predlog stanara da depozit pokrije poslednju kiriju. Na ovaj način, ako zakupci ostave nekretninu u lošem stanju, depozit možete koristiti za ono za šta je namenjen.
- Saopštite stanarima jasno vaša očekivanja u vezi sa stanjem nekretnine, eventualnim neplaćenim dažbinama i (ne)vraćanjem depozita.
- Obavite pregled imovine u prisustvu zakupca u momentu napuštanja stana. Uporedite stanje imovine sa listom koju ste napravili kada se stanar uselio.
- Fotografišite eventualna oštećenja i od izvođača, servisera ili dobavljača tražite da ispostave fakture za sve radove koji su potrebni da bi se popravila šteta.
- Što pre zakažite neophodne popravke da bi imovina bila ponovo spremna za iznajmljivanje.
- Ako smatrate da su odbici od depozita neophodni, morate ih dogovoriti sa zakupcem. Ako se zakupac sa time ne slaže, može pokrenuti spor. U međuvremenu vratite nesporan deo depozita zakupcu.
- Pripazite na indikatore da je zakupac odlučio da napusti stan pre isteka zakupa bez vašeg znanja, posebno ako dospela zakupnina neuobičajeno kasni.
Zadržavanje “idealnog” stanara
Zadržati one stanare koji plaćaju kiriju na vreme, vode računa o imovini i slažu se sa komšijama veoma je važno za stanodavca jer su ključ uspešnog davanja u zakup stabilni, dugoročni zakupci koji uredno plaćaju zakupninu i ne smetaju svojim susedima. Evo nekoliko predloga kako da zadržite stanara.
- Angažujte licenciranog agenta za nekretnine, koji ima iskustva (često i neprijatnih) i koji će umesto vas obaviti interakcije sa potencijalnim zakupcima, tako da neke potencijalne probleme unapred izbegnete.
- Budite otvoreni za moguće primedbe. Podstaknite stanara da vas bez odlaganja obavesti o svim problemima koje imaju u toku korišćenja stana i da budu odgovorni.
- Pozitivno odgovorite na svaku opravdanu primedbu i rešite problem u što kraćem roku. Zakupci očekuju ekspeditivnu uslugu. Ono što vama može izgledati minorno, kao što je slavina koja curi ili zapušen odvod, može biti velika smetnja ili neprijatnost za stanara. Brzo rešite čak i manje probleme. Odgovarajte na pitanja u vezi sa grejanjem, hlađenjem, strujom, gasom i vodom što je pre moguće.
- Prepoznajte eventualne nedostatke u pružanju usluge izdavanja. Pažljivo saslušajte svoje zakupce kada saopštavaju svoje potrebe i daju sugestije.
- Poboljšajte komunikaciju sa svojim zakupcem, koristeći dostupnu tehnologiju.
- Ne dajte obećanja koja ne možete ili ne nameravate da ostvarite.
Razlika između habanja i oštećenja stvari
Svi stambeni prostori postepeno se troše upotrebom. Tepisi se habaju, farba bledi, tapete se gule, metal rđa, a drvo se iskrivljuje. Ova vrsta prirodnog propadanja spada u definiciju habanja, tj. propadanja stvari koje se dešava tokom vremena uobičajenom upotrebom, a ne kao rezultat nemara, nepažnje ili zloupotrebe.
Neuočavanje jasne razlike između habanja i oštećenja može biti razlog za sporne situacije u odnosu sa zakupcem. Zato koristite listu pokretnih stvari prilikom useljenja zakupca da biste procenili eventualnu štetu na stvarima u momentu prestanka zakupa. Između ostalog, depoziti omogućavaju stanodavcu da nadoknadi troškove štete na pokretnim stvarima i uređajima koju je prouzrokovao zakupac.
Nakon identifikacije, štetu plaća zakupac, a uobičajeno habanje ide na teret vlasnika.
Napomena: Ovaj članak, stavovi i/ili preporuke koje sadrži, su isključivo u informativne svrhe. Tekstovi sadržani u Blogu ne treba da se tumače kao pravni, poslovni, investicioni, poreski ili slični saveti. Autori neće biti odgovorni ni na koji način za bilo kakvu eventualnu štetu koju je pretrpelo lice kao rezultat primene sadržaja u ovim člancima ili odluke donete na osnovu sadržaja članaka.